lördag 21 juni 2014

Kartläggning av exkursionslokal 1


När maken grejade med båten passade jag och barnen på att göra ett besök till min första exkursionslokal! 

Jag valde området eftersom det ligger på promenadavstånd från Vänersborgs centrum, perfekt avstånd för barngrupper från centrumförskolorna. Här finns blandskog och området ligger precis intill Vänern och en damm (bild på understa raden i mitten). I dammen finns det massor av spännande kryp för förskolebarn att håva in: Skräddare, grodyngel (när den perioden är), salamandrar, virvelbaggar etc. Har man tur, som vi hade i dag, så får man även syn på en snok (bild ovan, mitten). Blommor finns det också av olika slag: Smörblommor, klöver och lite andra blommor som jag inte artbestämt än. I dammen växer det massor av fina näckrosor! 

Nu har jag att göra ett tag fram över med artbestämning av blommor och diverse småkryp som vi fann! :-) 



1 kommentar:

  1. Ser väldigt vackert ut! Lycka till med artbestämningen!/MIA

    SvaraRadera