måndag 14 juli 2014

Exkursion 2 - Sundsby Säteri

Idag gjorde jag min andra exkursion till Sundsby Säteri. Det ligger på Tjörn och består av flera olika byggnader och har anor från 1300-talet. Platsen är främst förknippad med att godsägaren Margareta Huitfeldt bodde där under 1600-talet. År 2003 köpte Tjörns kommun säteriet, och 2006 öppnade det för allmänheten. På Sundsby finns idag en kulturhistorisk utställning om Margareta Huitfeldt, köksträdgård, kafé, restaurang, gårdsbutik, bageri, visningsbikupa, naturlekplats för barn och hundar m.m. Intill Säteriet ligget ett naturreservat med flera utmarkerade vandringsleder. Naturen är skog blandat med tillrättalagd parkmiljö.

Jag fokuserade mycket på den ganska nya köksträdgården som jag tror skulle vara perfekt för barngrupper. 

Här kommer lite bilder från dagen.













/Linn

1 kommentar:

  1. Så fina bilder! Jag tycker Sundsby säteri är en utmärkt exkursionslokal som har något för "alla"....Fint med köksträdgården - jag såg den tidigare i våras innan det hade växt upp speciellt mycket..../MIA

    SvaraRadera