söndag 17 augusti 2014

Skördetider

En av mina intressen är balkongodling. Att varje senvinter/vår börja planera vad som ska sås inför säsongen är lika roligt för varje år. En del grönsaker/frukter/bär är ständigt återkommande medan vissa byts ut mot något annat som passar bättre för just balkongodling. 
  
Bilden nedan visar:

Överst till vänster: En av de fyra vattenmeloner jag lyckats med i år. Tror de tyckt om sommarens värme! 
(På bilden har jag lagt en enkrona bredvid melonen för storleksjämförelse). 
Mitten till vänster: Jordgubbar! Extremt sena sådana, hade lite i början av säsongen men de torkade ut. Nu har de kommit på nytt! :-) 
Nederst till vänster: Körsbärstomater och djungelgurkor. 
Överst till höger: Chilipeppar. Inväntar att de ska bli röda. 
Nederst till höger: Physalis. 


Detta är något jag tycker kan vara passande att göra inom till exempel förskolan. Att driva upp tomatplantor, gurkor etc., tar inte så stor plats inomhus och kan ju planteras ut så snart temperaturen blir över ca 10 grader, dygnet runt. 
Ur Lpfö 98/10:


Att låta barnen få driva upp egna grönsaker/frukter och bär skapar en förståelse för naturen då barnen konkret får se hela växtförloppet från "jord till bord". Dessutom smakar de egenodlade så mycket godare än de som är köpta i affären. :-) 

2 kommentarer:

  1. Wow - jag är djupt imponerad....Vi har ingenting i vårt land i år för sniglarna har ätit upp allt...!/MIA

    SvaraRadera
  2. Du är en klippa på odling Louise! Jättesmarrigt!

    SvaraRadera